/ Medycyna i zdrowie / Dieta rozgrzewająca – co jeść gdy ciągle Ci zimno?

Dieta rozgrzewająca – co jeść gdy ciągle Ci zimno?

Kamil Szulc na 7 sierpnia 2018 - 14:57 w Medycyna i zdrowie

Co robić, gdy zimą cały czas jest Ci zimno? Czy są jakieś alternatywy dla ciepłego łóżka i kubka herbaty lub kawy? Okazuje się, że tak, a dobra dieta jest w stanie zdziałać cuda.

Gdy na zewnątrz jest zimno, organizm potrzebuje więcej energii na utrzymanie prawidłowej temperatury ciała. Wskazanym wtedy jest spożywanie posiłków podawanych na ciepło. Wtedy organizm nie musi tracić dodatkowej energii na podgrzanie pokarmu w żołądku, a ciepłe potrawy podnoszą temperaturę ciała i termogenezę. W efekcie, nasz metabolizm przyspiesza.

Kompozycje posiłków

Podstawą diety rozgrzewającej są ciepłe i pożywne śniadania. Dużo częściej organizm ma ochotę na zjedzenie tosta lub ciepłej owsianki z orzechami niż kanapek lub sałatek.

W okresie zimowo-jesiennym człowiek nabiera także większej ochoty na zupy, które nie tylko rozgrzeją nasz organizm od środka, ale też dostarczą dużej ilości witamin i składników mineralnych, które wzmocnią naszą odporność. Rozgrzewające zupy znakomicie sprawdzą się jako drugie śniadanie lub podane jako obiad. Lekkie zupy tymczasem będą idealne na kolację. Najlepszy do tego celu będzie chudy wywar rosołowy z dużą ilością warzyw.

Świetny rozwiązaniem będzie także zupa gulaszowa. Pożywana i kaloryczna doda energii na długie zimowe wieczory. Potrawy z nasion roślin strączkowych ogrzeją organizm, jednocześnie dostarczając mu białek pochodzenia roślinnego. Groch czy fasola to bardzo dobre źródło błonnika, witamin i mikroelementów, takich jak witamina A, witaminy z grupy B, potas, żelazo i wapń. Jeszcze lepsza jest nieco mniej popularna soczewica. Ze względu na jej niski indeks glikemiczny polecana jest przede wszystkim cukrzykom. Osobom lubiącym dania orientalne, szczególnie poleca się kuchnię indyjską, która raczy podniebienie bogactwem aromatycznych przypraw. Równie dobra będzie kuchnia meksykańska i nieco bliższa nam – węgierska.

Wspomniana we wstępie herbata również jest znakomitym sposobem na ogrzanie organizmu. Zimą warto sięgnąć po herbaty owocowe i ziołowe, z dodatkiem soku malinowego okraszone cynamonem imbirem lub miodem. Taka herbata rozgrzeje nas i wzmocni odporność.

Przyprawy

Przyprawy także są bardzo ważnym dodatkiem rozgrzewającym organizm. Na szczególną uwagę zasługują kłącza imbiru, które dodają potrawie intensywnego, ostrego smaku. Kolejną zimowa przyprawą jest cynamon, który wykazuje działanie termogeniczne. Osoby, które chcą rozgrzać swój organizm powinny także zwrócić uwagę na popularny czosnek, papryczkę chilli oraz jedną z najlepszych przypraw na świecie – kurkumę.

Interesują Cię diety rozgrzewające ? Dowiedz się jak sobie pomóc altruismonline.com/pl/dieta-ketogeniczna-dla-poczatkujacych/ pozwoli Ci znaleźć świetne inspiracje!

Komentarze wyłączone